آموزش وردپرس

اهمیت نماز در آیات و روایات

نماز، بهترین وسیله یاد خداست: وَ أَقِمِ الصَّلاةَ لِذِکرِی[1] بازدارنده از زشتی ها و آلودگی هاست: إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهی عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکرِ.[۲] یار و یاور انسان در مشکلات و غم هاست: وَ اسْتَعِینُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ.[۳] وسیله تشکر از خداوند بر نعمت های او است: فَصَلِّ لِرَبِّک وَ انْحَرْ.[۴]

سبب آموزش گناهان و زدودن آثار لغزش ها و خطاهاست: إِنَّ الْحَسَناتِ یذْهِبْنَ السَّیئاتِ[5] نور چشم پیامبر صلی الله علیه و آله است:

«قرّة عینی فی الصلاة».[۶]

سیما و تابلوی مکتب است:

«الصلاة وجه دینکم».[۷]

پرچم و آرم و نشانه اسلام است:

«علم الاسلام الصلاة».[۸]

کلید ورود به بهشت است:

«الصلاة مفتاح الجنة».[۹]

پایه و ستون دین است:

«و هی عمود دینکم».[۱۰]

اولین پرسش در قیامت است:

«اول ما یحاسب به العبد الصلاة».[۱۱]

برترین چیز بعد از شناخت پروردگار است:

«واعلم شیئاً بعد المعرفة أفضل من هذه الصلاة».[۱۲]

دژی محکم در برابر حملات شیطان است:

«الصلاة حصِنٌ مِنْ سَطَوات الشیطان».[۱۳]

وسیله قرب و نزدیک شدن به خداوند است:

«الصلاة قربان کل تقی».[۱۴]

فرود آورنده رحمت است:

«الصلاة تستنزل الرّحمه».[۱۵]

داوری بیماری تکبّر است:

«والصلاة تنزیها عن الکبر».[۱۶]

محبوب ترین عمل در نزد خداوند و آخرین سفارش پیامبران است:

«أحبّ الاعمال الی الله عزّ و جلّ الصلاه و هی آخر وصایا الانبیاء».[۱۷]

البته این همه آثار و برکات برای کسی حاصل می شود که بتواند حد و حقّ نماز را بشناسد؛ چنان که پیامبر صلی الله علیه و آله فرموده است:

«من اتی الصلاةَ عارفاً بحقها غفرالله له»[۱۸]؛

«کسی که نماز بجا آورد، در حالی که به حقیقت آن معرفت داشته باشد، مشمول آمرزش الهی شده است».

بدیهی است حقیقت نماز، تنها این عمل ظاهری نیست که با تکبیرةالاحرام شروع و به سلام ختم می شود.

امام خمینی (ع) درباره لزوم احساس نیاز به نماز می فرماید: «قلب ما باور نکرده است که سرمایه سعادت عالم آخرت و وسیله زندگانی و روزگارهای غیرمتناهی نماز است. ما نماز را سربار زندگی خود و تحمیل و تکلیف می دانیم! علاقه و محبت به چیزی از درک ثمره و نتایج آن سرچشمه می گیرد. علاقه و شیفتگی ما به دنیا، برای این است که نتیجه و ثمره آن را دریافته ایم و قلبمان به آن ایمان دارد و به همین دلیل بی هیچ دعوت و سفارش و موعظه ای به دنبال دنیا و در صدد کسب آن هستیم. ما چون نیاز خود به دنیا را به خوبی احساس کرده ایم و آن را سرمایه و ارز می شمریم و حفظ موجودیت خود را به دست آوردن آن می دانیم؛ به آن توجّه کامل داریم و در تحصیل آن می کوشیم. اگر همین احساس را در مورد حیات آخرت داشته باشیم و به آن ایمان بیاوریم و عبادت و خصوصاً نماز را سرمایه زندگی ابدی و کلید سعادت آن جهانی بدانیم، با کمال اشتیاق به نماز رو می آوریم و شرایط حصول و قبول آن را با جان و دل فراهم می کنیم و هیچ گونه زحمت و رنج و تکلیفی در خود احساس نمی کنیم».[۱۹]

پی نوشت

[۱] . طه( ۲۰)، آيه ۱۴٫

[۲] . عنكبوت( ۲۹)، آيه ۴۵٫

[۳] . بقره( ۲)، آيه ۴۵٫

[۴] . كوثر( ۱۰۸)، آيه ۳٫

[۵] . هود( ۱۱)، آيه ۱۱۴٫

[۶] . محمد باقر مجلسى، بحارالانوار، ج ۷۷، ص ۷۷٫

[۷] . كلينى، فروغ كافى، ج ۱، ص ۲۷۹٫

[۸] . متقى هندى، كنزالعمال، ج ۷، ص ۲۷۹٫

[۹] . نهج الفصاحه، ح ۱۵۸۸٫

[۱۰] . ميرزا حسين نورى، مستدرك الوسايل، ج ۱، ص ۱۷۲؛ ر. ك: پرتوى از نماز، ص ۸۰٫

[۱۱] . فروغ كافى، ج ۳، ص ۲۶۸٫

[۱۲] . همان، ص ۲۶۴٫

[۱۳] . غررالحكم، ج ۱، ص ۱۲۳٫

[۱۴] . فروغ كافى، ج ۱، ص ۲۶۵؛ نهج البلاغه، حكمت ۱۳۶٫

[۱۵] . تصنيف غررالحكم، ح ۳۳۴۱، قم: دفتر تبليغات اسلامى ..

[۱۶] . نهج البلاغه، حكمت ۲۵۲ ..

[۱۷] . فروغ كافى، ج ۳، ص ۲۶۴ ..

[۱۸] . بحارالانوار، ج ۸۲، ص ۲۰۷؛ تحف العقول، ص ۱۱۷ ..

[۱۹] . امام خمينى، آداب الصلاة، ص ۴۵ و ۴۶، تهران: مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام خمينى 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *